menu Sluit

Kennismaken?

Dat vinden wij een goed idee! Wij houden van persoonlijk contact dus we maken graag een afspraak!

+31 (0) 73 888 58 42
info@vrolijkonline.nl
juli 2022

Online marketing

3 alternatieven voor Google Analytics 4

Het zal je niet ontgaan zijn: Google Universal Analytics stopt. Om gebruik te kunnen blijven maken van Google Analytics, zul je moeten overstappen op Google Analytics 4. Of zijn er andere opties?

Resumé

Benieuwd naar alternatieve oplossingen voor je bedrijf?
Neem contact op met Dave!
foto van online marketing medewerker Dave
Dave Driessen
Online marketing
dave@vrolijkonline.nl
06 – 18 52 53 89

Google Analytics is niet de enige aanbieder van webanalytics. Er zijn veel alternatieven. En nu Google Analytics steeds vaker bekritiseerd wordt, is het de hoogste tijd om eens wat alternatieven onder de loep te nemen.

Voldoet Google Analytics dan niet?

Ongeveer 85% van alle website eigenaren gebruikt Google Analytics om websitebezoek en succes van campagnes te meten. Toch is er veel kritiek op de privacy aspecten van de dienstverlening. Verschillende landen hebben geconcludeerd dat Google Analytics in strijd opereert met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Google verzamelt namelijk onnodig cookie data en IP-adressen en stuurt deze vervolgens naar cloud providers in de VS. Ook de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens liet begin 2022 weten dat Google Analytics binnenkort mogelijk niet meer toegestaan is.

Per 1 juli 2023 beëindigt Google de dataverwerking in Universal Analytics. Welke gevolgen dit voor jou als gebruiker heeft beschreven we al eerder. Google Analytics 4 is gebouwd op een nieuw datamodel dat wezenlijk verschilt van het oude. Het is daarom niet mogelijk om Universal Analytics over te zetten naar Google Analytics 4. Er worden geen historische data meegenomen vanuit Universal Analytics. Alles zal opnieuw ingericht moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van conversies.

Als je dan toch aan de slag moet met het inrichten van een nieuw account, dan is dit wellicht hét moment om over te stappen naar een andere aanbieder.

Alternatieven

Google Analytics is gratis. Althans, de gratis versie kost je niet maandelijks geld. In ruil voor bezoekersstatistieken, geef je alle data van je bezoekers aan Google. Dankzij deze data kan Google geld verdienen met advertentieplatformen. Je kunt je afvragen of dit wenselijk is. Hieronder bespreken we onze 3 favoriete alternatieven voor Google Analytics 4.

1. Matomo

De naam Matomo is met zorg gekozen: het betekent redelijk en eerlijk in het Japans. En dat is Matomo zeker op het gebied van privacy en de bescherming van persoonsgegevens. Matomo is ontstaan vanuit de missie om een open-source alternatief voor Google Analytics te bieden met dezelfde krachtige functionaliteiten, maar mét respect voor privacy. Matomo is onderdeel van het Nieuw-Zeelandse bedrijf InnoCraft. De servers worden in Duitsland gehost.

De functionaliteiten van Matomo zijn vergelijkbaar met die van Google Analytics. Wat de overstap naar Matomo kan vergemakkelijken is de mogelijkheid om data vanuit Google Analytics Universal te importeren. Nu er steeds meer kritiek is op Google Analytics, zijn diverse grote instellingen en bedrijven overgestapt op Matomo, waaronder de Europese Commissie, NASA, Red Bull, Huawei en Amnesty International. Matomo wordt gezien als het meest populaire alternatief voor Google Analytics. 

Matomo On-Premise is een self-hosted versie, die gratis te gebruiken is. Het nadeel is dat je zelf een server nodig hebt. Wil je uitgebreide functionaliteiten, zoals heatmaps, A/B testing, of custom reports dan betaal je daar jaarlijks een bedrag voor. Matomo biedt vanaf 19 euro per maand (prijs op het moment van schrijven) ook een betaalde Saas-versie aan onder de naam Matomo Cloud. Gebruik van de uitgebreide functionaliteiten is hierbij ook inbegrepen. Een overzicht van de prijzen vind je hier.

Wat Matomo zo interessant maakt is dat gebruikers zelf de volledige controle hebben over de data. Bij Vrolijk Online werken we ook met Matomo. Onze online marketeers zijn fan!

2. Piwik Pro

Piwik PRO is ontstaan uit hetzelfde project als Matomo en doet er zeker niet voor onder. Ook Piwik PRO heeft privacy hoog in het vaandel staan en voldoet aan de AVG. Piwik PRO gebruikt beveiligde cloudservers in Duitsland. Onder andere de Europese Commissie, de Nederlandse overheid, ŠKODA Auto en Crédit Agricole maken gebruik van Piwik PRO. Een voordeel ten opzichte van Google Analytics en Matomo is dat Piwik Pro is uitgerust met een consent manager waarmee je je eigen cookiemeldingen kunt samenstellen. 

Net als Matomo heeft Piwik meedere versies. De basisversie, Piwik PRO core, is gratis tot 500.000 maandelijkse acties. De uitgebreide versie, Piwik PRO Enterprise, is betaald en in verhouding met Matomo Cloud iets duurder. De maandelijkse kosten starten vanaf 29 euro. Hier vind je een compleet overzicht van functionaliteiten en prijzen.

3. Fathom Analytics

Het Canadese Fathom is een light-versie van Google Analytics. Het heeft niet alle functionaliteiten die Google Analytics, Matomo en Piwik PRO bieden, maar geeft wel alle kerndata overzichtelijk weer. Fathom heeft servers in Duitsland, is privacyvriendelijk en gebruikt geen cookies. Ondanks dat het minder uitgebreid is, betaal je hier ongeveer net zoveel voor als Matomo Cloud, namelijk 14 USD per maand. Wanneer je op zoek bent naar een eenvoudig en privacyvriendelijk alternatief, dan is Fathom Analytics wellicht iets voor jou.

Blijf je trouw aan Google Analytics of kies je voor een alternatief?

Op dit moment ligt alle macht op het web bij één partij: Google. Of dit wenselijk is valt te betwisten. In ieder geval zijn er genoeg goede, al dan niet betere, alternatieven op de markt.

Wil je ook één van bovenstaande alternatieven proberen? Probeer het uit door het nieuwe programma naast je bestaande Google Analytics account te laten draaien. Dit geeft je de kans om de statistieken met elkaar te vergelijken. Bij goed resultaat kun je je Google Analytics account opheffen.

Hulp nodig?

Onze online marketeers denken graag met je mee!

Benieuwd naar alternatieve oplossingen voor je bedrijf?
Neem contact op met Dave!
foto van online marketing medewerker Dave
Dave Driessen
Online marketing
dave@vrolijkonline.nl
06 – 18 52 53 89

Bekijk alle updates
Kennismaken?

Dat vinden wij een goed idee! Wij houden van persoonlijk contact dus we maken graag een afspraak!

+31 (0) 73 888 58 42 info@vrolijkonline.nl