sluit
menu

Vergroot je succes met Google Ads

Online succes begint bij zichtbaarheid. Zowel op gratis (Search Engine Optimization, SEO) als betaald (Search Engine Advertising, SEA) vlak. Je wilt tenslotte je merk, product of dienst onder de aandacht brengen van (potentiële) klanten. Met het online advertentieprogramma Google Ads kunnen bedrijven reclame maken op alle kanalen van Google. Een must om goed te kunnen presteren.

Adverteren doet verkopen

Als mensen iets willen weten, doen of kopen, start hun zoektocht nagenoeg altijd online. De papieren Gouden Gids is passé. Het is dus belangrijk dat je goed zichtbaar bent op het wereld wijde web. En dan vooral op Google, want al jarenlang loopt meer dan 92% van alle zoekopdrachten in Nederland via deze gigant. Aangezien Google advertenties altijd boven de organische zoekresultaten toont, zorg je er met Google Ads voor dat je bedrijf extra opvalt in de populairste zoekmachine van ons land. Hoe hoger je scoort, hoe beter je gevonden wordt.

 

Een advertentie op het juiste moment is goud waard. Dat geldt niet alleen voor Google Search, maar ook voor andere Google diensten zoals Google Chrome, Google Play, Google Maps, Gmail of YouTube. Met een Google Ads account kun je doelgericht adverteren. Targets en budgetten zijn flexibel aan te passen, waardoor je kunt meebewegen met trends en kunt bijsturen op basis van actuele ontwikkelingen, klantbehoeften en data die je uit campagnes haalt.

Campagnedoelen

Bepaal vooraf wat je met een campagne wilt bereiken. Wil je meer bezoekers naar je website leiden, fysieke winkelbezoeken stimuleren of bijvoorbeeld boekingen binnenhalen? Specificeer je doelen en vertaal je ambities door naar je advertenties. Campagnedoelen kunnen zijn:

  • Klanten binden
  • Klanten genereren
  • Conversies bevorderen
  • Leads vergaren
  • Meer traffic genereren
  • Winkelbezoeken stimuleren
  • Bekendheid vergroten
  • Bereik opschalen
  • App promoten

Campagnetypen

Het campagnetype bepaalt waar gebruikers je advertenties zien. Je maakt dit nog specifieker door je advertenties te targeten. Kies het type campagne dat past bij het doel dat je voor ogen hebt. Diverse campagnetypen zijn:

 

Zoekcampagnes

Zoekcampagnes

Je adverteert in het zoeknetwerk van Google. Wanneer jouw zoekwoorden matchen met de zoekopdracht van een gebruiker wordt jouw advertentie getoond. In Google Search kunnen advertenties boven of onder de zoekresultaten worden weergegeven. In Google Play, bij Afbeeldingen, Maps en Shopping kunnen ze ook naast de zoekresultaten verschijnen.

Displaycampagnes

Displaycampagnes

Bij dit type campagne toon je banners aan een groot, geselecteerd publiek op plaatsen waar advertentieruimte wordt aangeboden. Via het Google Display Network probeer je de aandacht van gebruikers te trekken vóórdat ze zoeken naar wat jij te bieden hebt. Je komt zo eerder - in de koopcyclus - in beeld. Bijvoorbeeld wanneer gebruikers op hun favoriete website browsen, een YouTube video bekijken of hun Gmail checken.

Remarketingcampagnes

Remarketingcampagnes

Banners lenen zich ook goed voor remarketing; het opnieuw benaderen en prikkelen van eerdere bezoekers van je website elders op internet. Op deze manier kun je ex-bezoekers terug naar jouw website leiden om alsnog het ja-woord en dus de gewenste conversie binnen te halen. Je kunt remarketing statisch inzetten door algemene advertenties te tonen, maar ook dynamisch door banners weer te geven met producten of diensten waar eerder de interesse van de gebruiker naar uitging. Een vruchtbare methode voor webshops.

Shoppingcampagnes

Shoppingcampagnes

Shoppingcampagnes zijn ideaal om je producten te promoten, verkeer naar je website of fysieke winkel te stimuleren en relevante leads te vinden. Shopping advertenties maken geen gebruik van zoekwoorden. Op basis van de winkel- en productgegevens die je als retailer in het Google Merchant Center hebt ge-upload, bepaalt Google waar en bij welke zoekopdrachten je producten worden getoond.

Videocampagnes

Videocampagnes

Met dit campagnetype kun je videoadvertenties weergeven in het displaynetwerk of op YouTube. Dat kan in-stream (binnen andere streaming video content), outstream (ergens anders op de pagina, buiten de in-stream videospeler) of als bumper ad (een videoadvertentie van maximaal zes seconden die je niet kunt skippen, kort maar krachtig). Sommige advertenties kun je overslaan, andere niet. Aan jou de keus welke mogelijkheden van Google Ads je benut om jouw videoboodschap over te brengen.

Appcampagnes

Appcampagnes zijn bedoeld om meer downloads van je applicatie te realiseren. Dit kun je bereiken door effectief te adverteren, ook wel appvertising genoemd ;-) en door het toepassen van de juiste SEO voor je app, de zogenaamde App Store Optimalisatie (ASO). Om je app via populaire Google diensten te promoten, is het niet nodig een afzonderlijke advertentie te ontwerpen. Je geeft alleen de gewenste talen en locaties door en geeft een tekst, een startbod en een budget op. Op basis van die input bepaalt het algoritme van Google wie en waar de meest relevante ontvangers zijn en in welke vorm zij de advertenties ontvangen.

Adverteren bij Vrolijk Online

Wil jij aan de slag met Google Ads? Wij helpen je graag! Van adviseren tot optimaliseren; we zijn van alle markten thuis. Denk aan het opzetten van accounts, het instellen van conversies, het uitwerken van campagnes, het definiëren van zoekwoorden, het schrijven van advertentieteksten, het instellen van extensies, het richten op doelgroepen, het meten van prestaties, het interpreteren van cijfers, het analyseren van data, het optimaliseren van biedingen, het evalueren van resultaten en het koers zetten naar een daverend online succes!

Meer weten over SEA?

Onze experts hebben jarenlange ervaring.

Neem contact op met Dave

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Wij vertellen je graag over de kansen en mogelijkheden.