05 juli 2018

7 tips voor het schrijven van een pakkende webtekst

Onze online consultant Robert trakteert jullie in het onderstaande artikel op een zevental tips voor het schrijven van een informerende, inspirerende en activerende webtekst.

We zijn allemaal bekend met het belang van sterke webteksten op een website. Een sterke webtekst bevat in de juiste mate de juiste zoektermen zodat Google in staat is om een webpagina als relevante content aan het zoekverkeer aan te bieden. Hierop wordt veelal de nadruk gelegd als men spreekt over de creatie van webteksten.

Maar enkel zoekmachinevriendelijkheid maakt een webtekst niet sterk. Immers, als Google een relevante bezoeker naar jouw webpagina heeft geleid, moet diezelfde webtekst in staat zijn om de bezoeker te informeren, te inspireren of te activeren.

In dit artikel deel ik een zevental tips met jullie voor het schrijven van een informerende, inspirerende en activerende webtekst.

1. Schrijf geen literatuur
Ik begin met mijn persoonlijke valkuil. Te vaak zie ik mijn eigen webteksten verzanden in hele stukken proza. Maar goede copywriting is dat nu juist niet. Goede copywriting is als een gesprek met een vriend. Het is losjes en gemakkelijk. Het blijft ver weg van schrijftaal. Wees daarom niet te kritisch op jezelf en probeer te schrijven zoals je praat. Op deze wijze verhoog je de leesbaarheid van je teksten, waardoor je bezoekers graag verder lezen.

2. Maak gebruik van koppen en alinea’s
De bezoeker van jouw webpagina wil in één oogopslag kunnen zien of de tekst relevant is. In eerste instantie scant de bezoeker je tekst, waarna hij besluit om verder te lezen of om weg te klikken. Een grote lap tekst zonder enige structuur schrikt de lezer af. Door gebruik te maken van koppen en alinea’s wordt jouw tekst beter verteerbaar en dit vergroot de kans op conversie.

3. Zet de belangrijkste informatie bovenaan je webtekst
De bezoekers van jouw webpagina hebben geen tijd (lees: zin) om heel je webtekst te lezen. Na het initiële scannen van een pagina worden de eerste regels met de meeste aandacht gelezen. Vervolgens neemt de aandacht voor de tekst drastisch af en worden er met name fragmenten gelezen. Goede alineakoppen kunnen de aandacht weer aanwakkeren.

Uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielson Norman Group bleek dat er een heel duidelijk patroon in het scangedrag zit. Bezoekers kijken namelijk bij voorkeur in een F-vorm naar een tekst. Dus als je de belangrijkste informatie bovenaan hebt staan, zit je altijd goed!

F scan patroon webteksten

4. Start met een pakkende titel

Je webtekst kan nog zo goed zijn, maar zonder pakkende titel is het de vraag of mensen je tekst überhaupt gaan lezen. Verplaats jezelf in jouw doelgroep en bedenk welke woorden hen in beweging zetten. Ter inspiratie:

  • Lijstjes met getallen werken altijd goed, en dan vooral oneven getallen. (7 tips voor een pakkende webtekst.)
  • Titels die met hoe, wat of waarom beginnen trekken de aandacht. (Hoe schrijf je een pakkende webtekst?)
  • Vertel wat het jouw bezoeker oplevert. (Zo verbeter je de leesbaarheid van je webtekst.)
  • Onthul een geheim. (Wat niemand weet over webteksten.)

5. Laat jezelf zien
Teksten worden vaak geschreven met een hele duidelijke focus op een product of op een dienst. Maar veel producten of diensten zijn helemaal niet zo uniek. Zeker niet vanuit het oogpunt van de doelgroep. Jij en je collega’s zijn de belangrijkste USP van jouw product of dienst. Dus verwerk dit in je teksten en onderscheid je van concurrenten.

6. Ga direct schrijven!
Te vaak en te lang wachten we op hét goede idee voordat we ook maar één woord uitschrijven. Ga simpel schrijven en wees nog niet te kritisch op deze eerste versie. Het is slechts de eerste stap op weg naar een sterke tekst.

7. Zie punt 4
Tja, als ik verkondig dat lijstjes met oneven getallen goed werken... ;)

Veel plezier met jouw webteksten.

Bronnen: https://www.nngroup.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content/

Robert van den Hanenberg

Online Consultant & Designer
 

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief