18 juni 2019

'Wat doe jij eigenlijk voor werk, Mariëlle?'

Iedere maand is er een andere werknemer aan het woord bij Vrolijk Online. Deze week is dat onze ontwerper Marielle van Wijk.

Eén van de vragen die vaak voorbij komt de laatste tijd is; "Wat doe jij nou eigenlijk voor werk?” Omdat ik vaak niet veel verder kom als “ik maak ‘dingen’ mooi, en zorg voor het ‘sausje’ “, zal ik jullie nu wat beter uitleggen waar ik me allemaal mee bezig houd bij Vrolijk Online.

Even terug in de tijd…

Omdat ik vroeger al een creatief kind was, met creatieve ouders, lag een creatieve opleiding redelijk voor de hand. Nadat ik naar de open dag was geweest van Sint Lucas was ik er dus ook meteen uit: daar wilde ik naartoe! Het was een strenge selectie en de  helft van de aangenomen leerlingen haalde de eindstreep niet. Na 4 jaar knippen, plakken, schilderen, zagen, schuren en met mijn grote map en presentaties op de fiets en in de trein haalde ik de eindstreep wél! Ik was kei trots!

Etaleren en Grafische vormgeving: daar had ik mijn papiertje voor binnen. Omdat ik in beide richtingen stage had gelopen kon ik makkelijker de keuze maken welke richting mij het meest lag. Dat werd het grafisch ontwerp.

Toen begon het leven als een werkende… Eerst proeven aan het kantoorleven bij een bedrijf op de marketingafdeling, daarna volgden verschillende reclamebureaus - totdat ik uiteindelijk terecht kwam bij een webbureau. Daarin ben ik me verder gaan ontwikkelen en inmiddels kan ik met trots wel zeggen dat daar mijn grootste kracht ligt.

Een discipline op zich

Omdat ik me veel begaf tussen de techneuten kom je er gaandeweg achter dat “web”designen een discipline op zich is. Er zijn zoveel andere factoren belangrijk als bij een “normaal” ontwerp. Denk aan het volgende:

Software en pixels

Waar een echte vormgever natuurlijk niet zonder een Adobe pakket kan, is er bij een webdesign ook een programma waar een designer blij van wordt; namelijk Sketch. Hierin kunnen verschillende canvassen gebruikt worden naast elkaar, en kun je switchen tussen pixels en vectoren. Het blijft dus altijd haarscherp. Ook kun je d.m.v. symbols heel makkelijk dingen wijzigen zonder dat je alle documenten één voor één na moet lopen.

Er is geen “vast” formaat

De technische vooruitgang staat nooit stil. Denk bijv. aan mee schalende ontwerpen van websites (responsive designs) op verschillende apparaten. De weergave van een ontwerp moet ook op een smartphone of tablet zeker zo duidelijk zijn. In 2018 was zelfs 58% van de bezoeken op het internet afkomstig van mobiele apparaten.

Samenwerking met een team

Ook is een goede samenwerking met een team erg belangrijk. Je kunt elkaar aanvullen met allemaal je eigen kennis in het achterhoofd. Degene die het ontwerp technisch realiseert kijkt naar andere dingen als degene die zich bezighoudt met vorm en kleur. Uiteindelijk werk je naar allemaal hetzelfde doel: vette dingen maken!


Wat is er (online) allemaal vorm te geven?

Websites

Dit onderdeel spreekt voor zich bij een webbureau. We bepalen een stijl en werken een design uit aan de hand van een interaction design (waar moet wat komen, en wat gebeurt er als ik daarop klik..?), wat eerder is afgestemd met de klant.

Social media uitingen

Omdat er op social media ook veel gebeurt op het gebied van reclame, moet dit uiteraard ook allemaal een eigen uitstraling krijgen. Maar ook de kanalen van de bedrijven zelf hebben allemaal een eigen stijl. Hier denken wij in mee, en we zorgen dat een bedrijf een eigen identiteit en middelen krijgt.

Google advertenties

Je kent ze wel.. de banners die je lijken te achtervolgen op het internet. Ze weten precies wat je bekeken hebt en trekken je over de streep om toch nog één van je favoriete producten te kopen. Dit is één van de vele banners die we opmaken en inzetten bij verschillende bedrijven.

Nieuwsbrieven

De artikelen die in een webshop geplaatst zijn verdienen soms wat extra aandacht. Speciale aanbiedingen (korting!) of bepaalde periodes in het jaar (bijv. BlackFriday, Vaderdag of Valentijnsdag) kunnen gebruikt worden om je shop een extra boost te geven. We denken hierin mee en maken een design wat aansluit bij de stijl van je bedrijf.

Print

Offline uitingen blijven zeker ook nog aan de orde. Vooral de combinatie van online en offline werkt goed naar mijn idee. Bijv. “Vraag online je brochure aan”. Je vindt op de website alle informatie, maar we vinden het ook allemaal nog steeds leuk om de brochure op de mat te krijgen en er in het “echt” doorheen te bladeren.

Van alles een beetje..

Het komt ook weleens voor dat een klant graag een website wil laten maken maar nog helemaal geen eigen stijl of identiteit heeft. Daarom stellen we ook wel eens een design of restyle van bijv. een logo voor. Dit is erg prettig, aangezien je dan al vanaf het allereerste moment betrokken bent. Je kunt vanaf het begin één stijl bepalen en die doortrekken naar alle middelen.


Waar word ik nou vrolijk van?

Overal waar ik kom, word ik geprikkeld door kleur en vorm. Pinterest is inmiddels mijn allerbeste vriend. Ik maak lijstjes met inspiratie-links en mijn telefoon staat vol met printscreens en snelle kiekjes van dingen die ik online en offline voorbij zie komen.

Ik heb vaak meteen een sfeer en stijl in mijn hoofd als ik aan een project begin. Bij Vrolijk Online pas ik dit graag toe. Samen een stijl neerzetten die perfect bij de klant past en daarna de bijbehorende uitingen helemaal verder uitwerken tot één geheel. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen! ♥️

Marielle van Wijk

 

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief