sluit
menu

juli 2021

Vers van de pers: Google Search Console Insights

Met Google Search Console Insights kun je op een makkelijke manier inzicht krijgen in hoe de content op je website lezers aanspreekt. Wij vertellen je alvast wat over deze gloednieuwe functionaliteit.

Inzicht inzake content

Google Search Console Insights voegt data uit Google Search Console en Google Analytics samen om je meer inzicht te geven in de prestaties van je online content over de afgelopen vier weken. De combinatie van gegevens maakt het mogelijk om het gedrag van je lezers te interpreteren. Op die manier krijg je inzicht in hoe je content je doelgroep aanspreekt en kun je de inhoud verbeteren en bovendien meer aanverwante content creëren.

Content(e) prestaties

Met Google Search Console Insights kunnen content creators, online marketeers, uitgevers en bloggers inzicht krijgen in de prestaties van hun content. Vragen zoals deze worden beantwoord:

 

  • Hoe presteert je nieuwe content?
  • Hoe ontdekken mensen je content op internet?
  • Welke artikelen verwijzen gebruikers door naar de inhoud van jouw website?
  • Welke content presteert het beste? En welke is trending?

Onze eerste indruk

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden hebben we Google Search Console Insights meteen voor een klant geïnstalleerd. De tool toont statistieken van de content prestaties van de afgelopen 28 dagen op website- en paginaniveau. Een greep uit de verzamelde data:

 

  • aantal paginaweergaven
  • gemiddelde duur van een paginaweergave
  • aantal kliks
  • populairste content
  • beste verkeerskanalen
  • via welke kanalen je bezoekers binnenkomen (organisch, direct, verwijzing of anders)
  • welke websites naar jouw website verwijzen
  • hoe bezoekers je website op Google vinden aan de hand van de meest gebruikte zoekopdrachten
  • hoe bezoekers op je website terechtkomen via social media

 

Met deze gegevens kun je bijsturen en content creëren die nog beter aansluit bij de wensen van je doelgroep. Een prima eerste indruk!

Van alfa naar bèta

In juni 2020 kondigde Google de komst van Google Search Console Insights aan. Een selecte groep gebruikers heeft de alfa versie van de nieuwe tool een jaar lang uitvoerig getest. Het resultaat is het uitrollen van de publiek toegankelijke bèta variant die beschikbaar is voor alle Search Console gebruikers om de prestaties van hun content te monitoren én om Google feedback te geven.

Een betere kijk op content

Wij gaan deze nieuwe feature van Google zeker gebruiken! Wil jij ook weten hoe jouw doelgroep jouw content ervaart? Neem contact met ons op!

Dave 01

Meer weten over Google Search Console Insights?

Onze experts hebben jarenlange ervaring.

Neem contact op met Dave

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Wij vertellen je graag over de kansen en mogelijkheden.