sluit
menu

maart 2021

Online marketing trends 2021

Hey you! Ben jij al op de hoogte van de online marketing trends van 2021? In deze blog vatten wij ze voor je samen. Van gesproken zoekopdrachten en video advertenties tot social shopping.

Online is geen keus meer. Het is de realiteit van vandaag. Automatisering, digitalisering en kunstmatige intelligentie ontketenen een ware revolutie en beïnvloeden ons dagelijks leven op alle fronten. Steeds meer bedrijven beseffen dat een cultuuromslag in de traditionele bedrijfsvoering noodzakelijk is om aan te sluiten bij de huidige TikTok generatie. Online marketing is daarbij van steeds groter belang. Lees hier de trends van 2021.

Shutterstock 646544476

Hey Google!

Spraakbesturing wordt steeds groter. We typen nog wel, maar wanneer we zoeken gebruiken we steeds vaker onze stem. Net als het mobiele internetgebruik nemen spraakopdrachten toe. Niet gek aangezien we sneller spreken (gemiddeld 130 tot 150 woorden per minuut) dan typen (gemiddeld 40 tot 70 woorden per minuut). We verwachten dan ook een verdere groei van voice assistants zoals Google Assistant, Alexa van Amazon en Siri van Apple. Voor adverteerders en online marketeers liggen er op dat gebied mooie kansen om op in te spelen. Pratend ondergaan gebruikers namelijk een hele andere customer journey dan typend. Be prepared!

Visual search

Met behulp van de visual search technologie kunnen gebruikers een afbeelding uploaden om meer informatie over het desbetreffende object te verkrijgen. Zo kun je met applicaties zoals Google Lens, Pinterest Lens en Bing Visual Search iets fotograferen en zoeken naar soortgelijke artikelen, online verkoopadressen, productinformatie of reviews. Wil je dat jouw producten ook visueel goed vindbaar zijn op het wereldwijde web, dan is het zaak dat je je afbeeldingen voorziet van een treffende bestandsnaam en beschrijvende alt-tekst die je SEO ten goede komt.

Hand With Phone Facebook App
Personal Trainer Recording Exercises Home (1)

Video advertising is hot en happening

Het aandeel van video in het online advertentielandschap groeit snel. Budgetten verschuiven van offline naar online en steeds vaker worden video advertenties ingezet om consumenten te overtuigen. Het vergroot storytelling en versterkt de merkbeleving. Bovendien heeft video advertising meer bereik en minder waste dan traditionele media en is de content voor gebruikers makkelijk te verwerken. Dus make a movie en zet video advertising in als ondersteunende online marketing activiteit!

Micro targeting

Beperk je niet tot vooraf gedefinieerde doelgroepen binnen een bepaald kader. Diensten zoals Google Analytics maken het juist mogelijk om patronen binnen bepaalde groepen gebruikers te ontdekken en te segmenteren, zodat je gericht kunt adverteren. Door in te zoomen op segmenten en gebruikersintenties, kun je gepersonaliseerde advertenties, campagnes en content laten zien. Zo kun je met verschillende proposities voor verschillende segmenten werken en daar je biedingen op aanpassen. Optimaliseren door te finetunen op targets is een effectieve ontwikkeling in de online marketing.

Social e-commerce

We shoppen massaal online. Ook social media kanalen zoals Facebook, Instagram, Pinterest en TikTok genereren steeds vaker conversie door middel van in-app shopping. TikTok is een samenwerking met Shopify aangegaan, Instagram heeft de shopknop een prominente plek op de navigatiebalk gegeven en Facebook lanceerde medio 2020 Facebook Shops, een gratis tool waarmee je binnen Facebook een online winkelomgeving kunt inrichten. Vervallen hiermee gaandeweg de webshops? Zeker niet! Je wilt immers niet afhankelijk worden van bepaalde kanalen. Maar je kunt natuurlijk wel profiteren van hun bereik en de kansen benutten die ze als verkoopplatforms bieden. Wat ons betreft is social e-commerce een waardevolle trend om in te investeren. Ook zonder webshop kun je hiermee van start gaan.

Platforms1
Platforms2

Platforms krijgen steeds meer macht

Online platforms veroveren de wereld. De schaalvoordelen en netwerkeffecten van deze digitaal aangedreven organisatiemodellen zijn dermate groot dat ze hun posities de komende jaren zullen blijven uitbreiden. Denk aan platforms als Amazon, Airbnb, bol.com, eBay, Facebook, Google en Uber. Om te overleven naast deze machthebbers moet je onderscheidend zijn - of je aansluiten bij de bulk en een deel van de winst afstaan. Differentiëren doe je door uit te blinken. Bijvoorbeeld op het gebied van service of expertise. Of door anders te zijn. Denk aan het eigenzinnige Coolblue. Je website of webshop dient technisch optimaal te functioneren en voldoende onderscheidende content te bevatten (relevant en uniek) om door zoekmachines als een autoriteit te worden gezien. Slechts concurreren op prijs zal voor de meeste retailers niet voldoende zijn.

Retentie is een must

Retentiemarketing, ofwel loyaliteitsmarketing, is gericht op het stimuleren van herhaalaankopen en het opbouwen van een duurzame klantrelatie. Het vasthouden van bestaande klanten zorgt voor een stijging van je omzet en is bovendien goedkoper dan het werven van nieuwe klanten. Zorg dus voor tevreden klanten en probeer ze langer aan je te binden door slimme retentiestrategieën toe te passen.

Bekijk jezelf door de ogen van de concurrent

Om een goed beeld te krijgen van het speelveld waarin je acteert, voer je een concurrentieanalyse uit waarbij je de websites en marketinguitingen van je concurrenten bestudeert. Draai dat ook eens om. Bedenk wat je als concurrent tegen je eigen bedrijf zou inzetten? Een effectieve en leerzame methode om kritisch naar jezelf te kijken en een goede strategie te bepalen.

Zet koers op de juiste KPI's

Ieder bedrijf heeft andere belangen bij het online zichtbaar zijn. Klakkeloos sturen op CPA (cost per action), CPL (cost per lead) of CPS (cost per sale) is weinig doelgericht. Waar streef je naar? Waar wil jij je online activiteiten op richten? Misschien is jouw website puur een visitekaartje en is verkeer ernaartoe al een KPI (key performance indicator). Of heb je een webshop en is voor jou het aantal herhaalaankopen van groot belang. Stuur op de indicatoren die voor jouw bedrijf of organisatie relevant zijn. Met het oog op de juiste KPI’s kun je bedrijfsmatig de beste beslissingen nemen.

Shutterstock 575353906

Beweeg mee met flexibele marketingbudgetten

Waarom zou je vasthouden aan bepaalde marketingbudgetten als uit je KPI’s blijkt dat je je doelstellingen ruimschoots behaalt? Wanneer je enkel stuurt op je marketingbudget, kun je de groei van je bedrijf remmen. Terwijl marketing juist bedoeld is om je bedrijf te laten zien en te laten groeien. Met de inzet van marketing bevorder je de afzet van je merk, product of dienst. Dit wil je toch niet remmen omdat je budget het niet toelaat!? Laat je marketingbudget daarom meebewegen met de groei van je onderneming zolang dit bijdraagt aan je bedrijfsdoelstellingen.

Branding en marketing gaan hand in hand

Branding en marketing worden vaak als twee afzonderlijke specialismen gezien. Onterecht, want wat heb je aan een brand new identity als niemand die ziet!? Met branding geef je je merk, product of dienst een eigen identiteit en verbeter je de herkenbaarheid. Met (online) marketing maak je die identiteit ook daadwerkelijk zichtbaar op de markt. Dit samenspel wordt meer erkent. Branding en online marketing gaan hand in hand. Beide dragen ze bij aan een grotere naamsbekendheid en hebben ze positieve (online) prestaties en winstgevende resultaten als doel.

Bijblijven met online marketing

Ook technologie gaat hand in hand met online marketing. Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Online marketing is dan ook voortdurend in beweging. Naast het doorlopend analyseren van data is bijblijven van belang. Door actuele gegevens en trends als leidraad te nemen voor je online marketing aanpak, creëer je een flexibel business model dat aansluit bij de realiteit. Heb jij al een goede up-to-date online marketing strategie? Wij helpen je graag!

Dave 01

Meer weten over Online marketing trends 2021?

Onze experts hebben jarenlange ervaring.

Neem contact op met Dave

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Wij vertellen je graag over de kansen en mogelijkheden.