3 december 2019

Waarom je geen sliders op je website wilt

Op veel websites zie je ze nog voorbij komen: sliders of carrousels. Vaak starten ze automatisch, waardoor je de content niet kunt lezen en bovenal animeren ze alle kanten op. Ooit was het een hippe musthave. Het ziet er misschien leuk uit, de cijfers wijzen echter uit dat sliders totaal niet effectief zijn. Veel gebruikers vinden ze zelfs ontzettend irritant. Erger nog: sliders zijn echte conversiekillers!

1. Slider blindness

Ja, het bestaat echt. En als je erover nadenkt is dat eigenlijk helemaal niet zo gek. De meeste sliders lijken op gelikte advertenties, waardoor de gebruiker ze automatisch overslaat. Verschillende studies tonen dit aan. Deze blindheid ontstaat zowel bewust als onbewust. Dankzij de evolutie van het internet herkennen we advertenties nagenoeg direct en kunnen we ze simpelweg vermijden.

2. Sliders verdelen de aandacht

Met een slider is het lastig om de focus te leggen op - idealiter - één call to action. Als de bezoeker de slider met een beetje geluk niet negeert en op de slide wil klikken, dan… swap, de volgende slide. Weg focus. Voor jou een gemiste kans. De verschillende afbeeldingen en teksten in een slider staan voor verschillende boodschappen en roepen dus ook op tot verschillende acties. Dit is voor de gebruiker erg verwarrend. Grote kans dat ie verder scrollt. Focus je dus op één call to action.

3. Conversiekillers

We kunnen er niet omheen: sliders zijn conversiekillers. Gebruikers hebben er gewoon geen interactie mee. De Universiteit van Notre Dame heeft de effectiviteit van sliders onderzocht. Het bleek dat slechts 1% van 3.755.297 bezoekers daadwerkelijk op de slider klikte. En 89% van die klikken was op de eerste slide. De overige vier slides werden niet gezien.

4. Sliders vertragen je website

Het is bekend dat een langzame website slecht is voor je positie in Google. Maar het is ook slecht voor je conversie. Veel bezoekers haken af wanneer ze langer dan 5 seconden moeten wachten op het laden van een pagina. De meeste sliders maken gebruik van een hoop JavaScript code om goed te kunnen functioneren. Dit kost extra tijd. Naast deze code worden vaak ook nog meerdere (grote) afbeeldingen ingeladen. Een no-go dus!

Geen sliders... wat dan wel? Gelukkig zijn er genoeg alternatieven om de aandacht van je publiek te trekken. Zonder ze te verwarren.

Statische banners: zeker niet saai

Verras je bezoekers met super relevante content die ze snel kunnen scannen en waarmee ze snel geholpen zijn. Neem je bezoekers als het ware bij de hand en leid ze door je website naar het punt waar je ze hebben wilt. Toon bij voorkeur één goede call tot action. Heb je er meerdere? Maak dan gebruik van statische banners. Hierdoor zijn de verschillende call to actions gescheiden en toch in één oogopslag zichtbaar.

Video's: deze converteren wel!

In tegenstelling tot sliders converteren video’s wel. Waarom? Omdat bewegende beelden meer zeggen dan duizend woorden. Bovendien kijken bezoekers liever een video dan dat ze lange teksten lezen. Met productvideo’s schep je vertrouwen in een product, met short video’s heb je de kans om je doelgroep op persoonlijke wijze te benaderen. Er zijn echter wel een aantal regels:

 

  1. Start de video niet automatisch en zeker niet met geluid
  2. Zorg dat de bezoeker de video altijd kan pauzeren

 

Het verschil tussen een video en een slider is dat een video een verhaal vertelt. Video’s helpen juist om je bezoeker te boeien en langer op je website te houden. Daarnaast kun je videocontent ook mooi combineren op andere platformen zoals YouTube.

Hero’s met call to action

Om de aandacht op je voornaamste call to action te vestigen, kun je deze in de hero zetten. Apple past dit principe succesvol toe. De website laat direct de belangrijkste boodschap met bijbehorende call to action zien. De overige, minder belangrijke, content staat verderop. Apple bepaalt dus de prioriteit en kiest ervoor om de focus op één product te leggen. De rest is bijzaak.

Kortom

Een statische website hoeft zeker niet saai te zijn. In mijn vorige blog Dit zijn de webdesign trends voor 2020 laat ik je zien hoe je door middel van micro-animaties je website tot leven kan brengen. Maak jij nog gebruik van sliders op je website en merk je dat de conversies teruglopen? Laat het me weten, ik ga graag voor je aan de slag!

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Wij vertellen je graag over de kansen en mogelijkheden.

Bel 073 888 58 42 of ga naar onze contactpagina