4 januari 2021

Webdesign trends 2021

Dit zijn de webdesign trends voor 2021. In willekeurige volgorde ;-) Van eenvoud tot spektakel, van subtiel tot chaotisch. Een visueel veelzijdig en veelbelovend nieuw jaar. Voor welke look and feel ga jij?

Mobile first

Dat een webdesign op elk device responsive moet zijn en dus ook mobiel toegankelijk is natuurlijk niet nieuw. Omdat webshops voornamelijk mobiel bezocht worden, is niet mobile ready maar mobile first de nieuwe standaard!

Less is more

Minimalisme is een blijvertje. De less is more trend is niet alleen esthetisch aantrekkelijk, maar ook functioneel. Door zo min mogelijk toeters en bellen toe te voegen, blijft de werking van je website duidelijk voor bezoekers. Minder sliders, minder schreeuwerige effecten, minder poespas. Hoe meer afleiding, hoe meer moeite een gebruiker heeft zijn weg te vinden op je website. Webshops worden cleaner en lichten alleen de belangrijkste elementen uit. Het is de kunst van de vormgever om balans te creëren tussen space en highlights.

Dark mode

Bij deze trend staan donkere kleuren centraal. Dark mode design geeft je website, webshop of social media feed een rustige en stijlvolle uitstraling. Vaak worden donkere kleuren geassocieerd met kracht, mysterie, drama en elegantie. Een donkere achtergrond geeft ook een andere kijk. Foto’s van hoge kwaliteit springen bijvoorbeeld extra in het oog wanneer ze tegen een zwarte achtergrond geplaatst worden. Dark mode is niet alleen een trend in visual design, je ziet het ook terug in UX design.

Asymmetric design

Het asymmetrisch design is een trend die al wat langer in de mode is. De trend wijkt - uiteraard - af van het standaard grid, het raster van hulplijnen om grafische elementen te positioneren en uit te lijnen. De opmaak van een webpagina is niet strak of netjes geordend en geeft daardoor een uniek en speels effect aan je website of webshop. In 2021 mag je dus lekker buiten de lijntjes kleuren!

Neumorphism

Neumorfisme is een vrij nieuwe trend die langzaamaan meer terrein wint. We stappen vaker af van de grafisch tweedimensionale ontwerpen, de flat designs en bewegen richting ontwerpen met een subtiele gloed en schaduw. Met dit effect kun je elementen zoals CTA buttons meer laten opvallen zonder ze bijvoorbeeld een felle kleur te hoeven geven.

Micro-animaties

Micro-animaties, het woord zegt het al, zijn kleine animaties. Subtiele bewegingen in het design om de belangstelling van de gebruiker te grijpen. Haast onopvallend trekt de beweging automatisch de aandacht van het oog. Met micro-animaties kun je de focus van de gebruiker verleggen, feedback geven en voortgangsprocessen in beeld brengen. Denk aan een dynamische call to action button, een verschijnend vinkje wanneer je een veld juist hebt ingevuld of een eenvoudige micro-animatie die aangeeft dat je bestand aan het uploaden is. Micro-animaties en interacties verbeteren de gebruikerservaring enorm. Klein, maar fijn dus!

Organic design

In grafisch en productdesign zien we deze trend al een tijdje. In webdesign gaan we ‘m nu ook zien: organische vormgeving, de tegenhanger van geometrische vormgeving. Waar het bij de laatste om strakke vormen en rechte lijnen gaat, gaat het bij organisch design om natuurlijke vormen en rauwe texturen. De ideale partner in een asymmetrisch ontwerp.

Illustraties

Illustraties geven je design karakter. Dankzij de huidige technieken is het steeds eenvoudiger en toegankelijker om 2D en 3D illustraties te verwerken in je webdesign, logo of huisstijl. Met 2D en 3D graphics creëer je diepte in je visuele presentatie. Ook handgetekende illustraties zijn in opkomst. Zowel bij grafische vormgeving als webdesign. Ze geven je website een speelse en vooral persoonlijke touch.

Kleurverloop

Zowel in logo- als webdesign zien we steeds meer kleurverloop. Kleurverlopen of gradients geven je ontwerp meer diepte. Je kunt ze subtiel toepassen, maar ook inzetten als eyecatcher. Spelen met kleuren dus!

Oversized fonts

Het gaat bij typografie niet alleen om de keuze voor een font of lettertype en hoe je deze weergeeft, maar ook om kleur en plaatsing. Denk aan regelafstand, schaal en witruimte. Bezoekers van websites en webshops scannen een pagina. Door het toepassen van opvallende fonts leid je de aandacht van de bezoeker naar de voornaamste content.

Mixed media

De mixed media trend combineert verschillende grafische uitingen zoals fotobeelden, illustraties, texturen en soms teksten tot een soort van collage. Een waar visueel spektakel. Een veelzijdige trend voor de creatievelingen onder ons waarmee je je merk en website kunt onderscheiden van de rest.

Digitoegankelijkheid

Ieder mens heeft het recht om mee te doen in de maatschappij. Ook online! Digitale toegankelijkheid is voor ieder van ons belangrijk. In 2021 ligt de focus dan ook op het verbeteren van online functionaliteiten voor mensen met een beperking. Denk daarbij aan een sterk kleur contrast tussen teksten en achtergronden, beschrijvende alt teksten bij afbeeldingen en labels en instructies in webformulieren in plaats van placeholders.

Verrassend passend webdesign

Voldoen jouw website, webshop en feed al aan de nieuwste visuele trends? Of kunnen ze wel een likje verf gebruiken? Vrolijk Online denkt graag met je mee! Onze veelzijdige visual designer vertaalt de unieke look and feel van jouw merk, product of dienst naar een verrassend passend webdesign! Neem contact op!

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Wij vertellen je graag over de kansen en mogelijkheden.

Bel 073 888 58 42 of ga naar onze contactpagina

Hoi!

Leuk dat je er bent! Heb je een vraag? Stel hem hieronder en je hoort snel van ons!

Anders kunnen we je niet terugbellen
Anders kunnen we je niet terugmailen
Stel je vraag svp!

The form contains errors