menu Sluit

Kennismaken?

Dat vinden wij een goed idee! Wij houden van persoonlijk contact dus we maken graag een afspraak!

+31 (0) 73 888 58 42
info@vrolijkonline.nl
november 2023

Content creatie

Dé webdesign trends voor 2024

Benieuwd wat het nieuwe jaar gaat brengen op het gebied van webdesign? Wij voorspellen het alvast! We verwachten een aantal opmerkelijke ontwikkelingen in 2024. Bekijk ze hier!

Resumé

Alles te weten komen over de nieuwste designtrends?
Neem contact op met Mariëlle!
foto van visual designer Mariëlle
Mariëlle van Wijk
Design & branding
marielle@vrolijkonline.nl
+31 (0) 73 888 58 42

 

#1 Split-screen layout

Verdeel de elementen op je site in twee of meer verticale delen voor een moderne uitstraling. Wanneer je dit op de juiste manier gebruikt, biedt deze split-screen layout een ​​magische kijkervaring voor jouw gebruikers. Het is vooral geschikt voor minimalistische websites met niet veel tekst. Wanneer je deze lay-out combineert met een dynamische scroll functie kun je veel informatie op één pagina weergeven en blijven bezoekers langer op je website! Split-screen layout is dé UX ontwerptrend voor 2024!

 

#2 Memphis design

De jaren ‘80 zijn bezig met een opleving, zowel op het gebied van mode, muziek, design en interieur, als op het gebied van webdesign! Steeds vaker kom je geometrische patronen, opvallende kleuren of strakke ontwerpen tegen. Deze stijlinvloeden zijn gebaseerd op het Memphis design. We hebben het wel over de jaren ‘80, maar het huidige op Memphis gebaseerde design heeft heel wat moderniseringen ondergaan. Bekijk het hieronder!

 

 

#3 Best of both worlds

De serif fonts zagen we vorig jaar al op grote schaal terug. Op het gebied van fonts zien we het komende jaar een nieuwe trend: het samenvoegen van schreef- en schreefloze lettertypen in combinatie met diverse kleuren. Hierdoor wordt extra nadruk gelegd op de tekstinhoud. We zien dit vaak als een alternatief voor de traditionele hero-sectie met afbeelding en titel.

#4 De kracht van eenvoud

De minimalistische trend zet het komende jaar nog even door. We zien steeds vaker eenvoud en geometrie terug in de webdesigns en logo’s van grote organisaties. Ook zien we veel witruimte en grote vlakken terugkomen. Niet te veel poespas, en de nadruk vooral op de kernboodschap. Of dat nu betrekking heeft op de producten die je wil verkopen, of de emotie die je wil overbrengen.

#5 Social proof

Recensies door middel van sterren, upvotes en testimonials hebben maar één doel: de bezoeker laten geloven dat iets populair en daarmee geloofwaardig is. Dit zijn slechts drie voorbeelden van social proof. Je pagina met bewijsmateriaal geeft de bezoeker redenen om in jouw product of dienst te geloven. Dit ondersteunt de behoefte van het opbouwen van een klantrelatie op verschillende niveaus. En aangezien een website vaak het eerste contactmoment is, zal de relatie ook daar moeten beginnen. Social proof is hot! Het wordt dan ook steeds belangrijker en is vanaf 2024 niet meer weg te denken uit een succesvol webdesign. 

 

 

 

 

#6 Nog steeds in de race: Complex gradients

Met complex gradients voeg je diepte aan een plat beeld, en dat helpt om de aandacht te trekken. Dit is geen nieuwe, maar terugkomende trend. Je kunt kleurverlopen voor diverse doeleinden inzetten. Als achtergrond, maar bijvoorbeeld ook om diepte te simuleren of subtiel textuur aan een illustratie toe te voegen. Het helpt om een illusie van beweging te creëren, terwijl je aan de andere kant het minimalisme behoudt. De kleuren moeten nauwkeurig gekozen worden en moeten helemaal passen bij de sfeer van het element, de pagina en het merk. 

 

 

#7 Motion effects

Motion effects winnen snel terrein en zijn een opkomende trend in de webdesign industrie. Deze bewegingseffecten dragen bij aan het creëren van interactieve en meeslepende bezoekerservaringen. Zo kun je scroll animaties toevoegen die de gebruiker bewegen om van het ene punt naar het andere op de pagina te gaan en de aandacht te vestigen op wat het bedrijf of de dienst te bieden heeft. 

 

Kortom: het verschil maak je in 2024 door interactieve, toegankelijke en gebruiksvriendelijke designs. Wil jij ook meegaan met de trends, en ben je benieuwd wat wij op dit gebied voor jou kunnen betekenen? Neem dan vooral contact op!

Alles te weten komen over de nieuwste designtrends?
Neem contact op met Mariëlle!
foto van visual designer Mariëlle
Mariëlle van Wijk
Design & branding
marielle@vrolijkonline.nl
+31 (0) 73 888 58 42

Bekijk alle updates
Kennismaken?

Dat vinden wij een goed idee! Wij houden van persoonlijk contact dus we maken graag een afspraak!

+31 (0) 73 888 58 42 info@vrolijkonline.nl